Nieuwe cao verlofregeling betaald ouderschapsverlof per 1 augustus
Ik heb een vraag over de inrichting "betaald ouderschapsverlof". Een medewerker kan 9 weken lang betaald ouderschapsverlof opnemen en dit kan hij of zij opnemen gedurende het 1e levensjaar van het kindje. Deze regeling treedt per 1 augustus in werking.
Is het mogelijk om hier een apart potje voor te maken waarin de uren die hij of zij mag opnemen worden gestort en telkens als hij of zij hier gebruik van maakt de uren automatisch van dit potje worden afgeschreven. Denk bv aan potje Balans budget, maar dan zou het andersom werken. Willen jullie dit aub onderzoeken. Zou voor alle partijen het meest makkelijke zijn. Anders zou je een handmatige telling moeten uitvoeren en dat is over een heel jaar onoverzichtelijk.
Het lijkt me goed om dit bij jullie aan te kaarten, omdat ik denk, dat meerdere organisaties met deze vraag zullen komen. Het ligt ook in de cao vast.

Is ingebouwd in de applicatie onder het kopje FTE regeling.
-
Hoi Sierik,
Vraagje er staat bij deze wens overweging, is dit zoals jullie het nu hebben ontwikkeld wij de FTe regelling? (die as maandag in productie gaat)
Wij zijn hier erg blij mee.Gr Mariette
-
Hoi Sierik en Paul,
Ik begrijp dit idee/wens heel erg goed.
Wij zijn ook zoekende naar een juiste oplossing hierin omdat het nu niet goed gerigristreerd wordt.
Het idee boven kan ik steunen maar vraag me wel af hoe ge je dan inregelen mbt behoud verlof en PLB uren. Verlof behoud je altijd dus dit zit erin maar een organisatie mag zelf bepalen of een medewerker opbouw van PLB uren opbouwt of niet. En als het idee van bovenstaande wordt uitgevoerd dan behoud je dus altijd je PLB opbouw van deze uren.
En wat gebeurd er als een medewerker zijn uren niet geheel binnen het jaar heeft opgenomen?
Wij dachten misschien kun je het ouderschapsverlof ook als een FTE regeling verwerken en zou je daar moeten kunnen aangeven behoud van PLB/VA. Nadeel is dan dat het op mindering van je uren gaat en dus niet heel transparant voor een medewerker.De vraag naar ouderschapsverlof loopt erg op en is nu niet goed zicht op dus dat wij hier in mee willen denken staat vast. Ik zal deze wens ook steunen en wil graag meedenken naar een gepaste oplossing hiervoor.
Mariette (Prisma)